PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS X IPS PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DI SMA ST. ANTONIUS BANGUN MULIA MEDAN

Authors

  • Brenda Maria Togatorop STP Santo Bonaventura keuskupan Agung
  • Aldi Alfrianza Sinulingga STP Santo Bonaventura keuskupan Agung

DOI:

https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4215

Keywords:

Audio Visual Media, Student Learning Interests, Catholic Religious Education

Abstract

This research aims determine how the use of audiovisual media can enhance the student’s interest in learning in Grade 10 Social Sciences in Catholic Religious Education at St. Antonius Bangun Mulia High School, Medan. This research adopts a qualitative method. The qualitative method is chosen because it allows for an in-depth exploration of a problem and provides detailed explanations regarding the identified problem and its solutions. The data collection techniques employed in this research include interviews, observations, and documentation. The research subjects include one mentor teacher, one peer teacher, and ten students from Grade 10 Social Sciences. The research findings indicate that: 1) The steps of utilizing audiovisual media employed by the Catholic Religious Education teacher are practical. This can be observed from the teacher's competence in carrying out the three pre-learning stages:preparation,planning, and follow-up. 2) using audiovisual media in the classroom has  increased students' interest in learning. This is evidenced by the positive response from the students during teaching sessions and the positive interaction between the teacher and students.

References

Adam, A. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Media Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 54–61.

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. HISTORIS : Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.

Baringbing, A., Abi, A. remigius, & Silaban, putri janson. (2022). Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 4 Juli 2022 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337 Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Vi Sd Analysis Of Students ’ Low Interest In Ma. 6, 1065–1072.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Kalila, S., Amalia, F., Apriliani, D., & Herdana, S. V. (2019). the Impact of Bullying on the Confidence of Elementary School Student. Jurnal Pendas Mahakam, 4(2), 152–157.

Dalimunthe, M. I. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Di Universitas Medan Area. Jurnal Mutiara Akuntansi, 5(2), 99–108.

Damitri, D. E., & Adistana, G. A. Y. P. (2020). Keunggulan media powerpoint berbasis audio visual sebagai media presentasi terhadap hasil belajar siswa SMK teknik bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 06(02), 1–7.

Dzalila, L., Ananda, A., & Zuhri, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Tingkat Pemahaman Belajar Mahasiswa. Jurnal Signal, 8(2), 203.

Harahap, M. novasari. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif Model Miles Dan Huberman. Jurnal MANHAJ, 18(1), 2463–2653.

Kana. (2020). Peran Pendidikan Agama Katolik terhadap Karakter Religius Peserta Didik di SMPN 2 Malinau Utara. Skripsi tidak diterbitkan. 6, 3–12.

Martinus, M., & Amadi, A. (2021). Dampak Pendidikan Agama Katolik Terhadap Perilaku Siswa di Sekolah Negeri di Kota Pontianak. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(1), 37–43.

Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151.

Nurwinda, Khaedar, M., Cayati, & HS, E. F. (2022). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Negeri 188 Tanrongi Kabupaten Wajo. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 36–44.

Reski, N., Konseling, B., Muhammadiyah, S., & Penuh, S. (2021). Jurnal Inovasi Penelitian.

Sembiring, R. A., & Waruwu, E. (2020). Eksistensi Media Dalam Pembelajaran Melalui Media Sosial Dan Media Audiovisual Di Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (Fkip) Universitas Prima Indonesia. School Education Journal Pgsd Fip Unimed

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Maria Togatorop, B., & Sinulingga, A. A. . (2023). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS X IPS PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DI SMA ST. ANTONIUS BANGUN MULIA MEDAN. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 106-112. https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4215