PENGGUNAAN MODEL NARATIF EKSPERIENSIAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMA KATOLIK 2 KABANJAHE

Authors

  • Aldi Alfrianza Sinulingga STP Santo Bonaventura keuskupan Agung
  • Maura Br Sitepu STP Santo Bonaventura keuskupan Agung

DOI:

https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4210

Keywords:

Narative Method, Study Motivation, Students

Abstract

This research was conducted to find how using the Experiential Narrative model can increase the learning motivation of SMAK 2 Kabanjahe. This study uses a qualitative method. The qualitative method was chosen because it can explore a problem in – depth and can explain in detail explain in detail, from identifying a problem to explaining the solution. In This study used several techniques to collect the data, namely interviews, observation, and documentation. The research subject were 1 tutor, 1 school principal, and 10 social studies class X students. The study result show that: 1) Catholic Religious Education teachers' steps for using the experiential narrative model are reasonable. This can be seen from the teacher's ability to carry out the stages of the experiential narrative model before learning takes place. 2) The use of the experiential narrative model in learning has increased students' learning motivation. This can be seen from the positive response from students when the teacher teaches and the excellent good interaction between the teacher and students.

References

Andy Hakim, & Saiful Amir. (2018). Pengaruh Perasaan, Ketertarikan Dan Keterlibatan Terhadap Minat Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik Pada Sma Paba Binjai. Visipena Journal, 9(2), 406–426. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.470

Angranti, W. (2016). Problematika kesulitan belajar siswa. Gerbang Etam, 10(1), 31.

ARIANTI, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Atika, T. A., & Tarigan, U. (2014). Prosedur Penerbitan Surat Keputusan Pensiun Pegawai Negeri Sipil pada Badan Kepegawaian Daerah Deli Serdang. Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik, 2(1), 18–29.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Dasmaniar, D. (2018). Survey Tentang Masalah-Masalah Yang Dihadapai Oleh Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Inuman. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(1), 65. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i1.4879

Dewi, K. (2016). Pengaruh komunikasi interpersonal dan pemberian reward terhadap minat belajar melalui motivasi belajar siswa kelas vi dalam pembelajaran bahasa inggris di sd kristen petra 9 surabaya. Petra Business & Management Review, 2(1), 19.

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Ernata, Y. (2017). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward Dan Punishment Di Sdn Ngaringan 05 Kec.Gandusari Kab.Blitar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 781. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.781-790

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Farah Florida, N. (2022). Komunikasi Interpersonal Guru Dan Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negri 001 Tanjung Pinang Sebagai Sarana Memperkenalkan Aqidah Islam.

Giban, Y. (2020). Pengaruh Metode Naratif Eksperensial Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Pada Siswa Kelas Iii Sd. 1–8. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/fkwxb

Guntara, R. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(8), 1725–1734. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/335

Harahap, M. novasari. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif Model Miles Dan Huberman. Jurnal MANHAJ, 18(1), 2463–2653.

Ilahi, N. W., & Imaniyati, N. (2016). Peran Guru Sebagai Manajer Dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 99. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3343

Jailani, M. S. (2020). Membangun Kepercayaan Data dalam Penelitian Kualitatif. Primary Education Journal (Pej), 4(2), 19–23.

Joesyiana, K. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan (Outdor Study) Pada Mata Kuliah Manajemen Operasional (Survey Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Semester III Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Beserta Persada Bunda). PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 6(2), 90–103.

Khaatimah, H., & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 76–87.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745–751.

Maria Margaretha Dwilinda. (2020). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Katolik Dan Budi Pekerti Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 34–43. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.110

Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. JURNAL ILMIAH KESEHATAN MASYARAKAT : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151. https://doi.org/10.52022/jikm.v12i3.102

Mita, R. (2015). Wawancara Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif. In Jurnal Ilmu Budaya (Vol. 2, p. 9).

Ndao Ndiki, S., & Sidi, F. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa

Ningsih, R. A., Adison, J., & Suarja, S. (2021). Penerapan Layanan Klasikal Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik di SMAN 9 Tebo Rimbo Bujang. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 22–29.

Nurdiansyah, F., & Rugoyah, H. S. (2021). Strategi Branding Bandung Giri Gahana Golf Sebelum dan Saat Pandemi Covid-19. RJurnal Purnama Berazam, 2(2), 159.

Nurul Hidayati, Khairulyadi, Mhs. (2017). Upaya Institusi Sosial dalam Menanggulangi Pengemis Anak di Kota Banda Aceh (Studi terhadap Institusi Formal Dinas Sosial dan Tenaga Kerja di Kota Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 2(2), 737–765.

Perkembangan, A. (2018). Revitalisasi Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Moralitas Anak Didik. JUMPA (Jurnal Masalah Pastoral), VI(2), 46–64.

Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645

Pratiwi, N. I. (2017). (DATA PRIMER SEKUNDER) Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 212.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Interpersonal Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 50. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11764

Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN (A. Mujahidin (Ed.)).

Sipahutar, I. M., Anzelina, D., Marianus, S. M., & Silaban, P. J. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Inquiry Learning di Kelas IV SDN 060833 Medan. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1, 54–67.

Sondak, S. H. (2019). Faktor-Faktor Loyalitas Pegawai Di Dinas Pendidikan Daerah Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(1), 671–680.

Sulaki, M. J. E., Hamdani, A., & Noor, R. A. M. (2019). Pengaruh Persepsi Peserta Didik Tentang Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(2), 212. https://doi.org/10.17509/jmee.v5i2.15190

Sustiyo Wandi  Tri Nurharsono, A. R. (2013). Pembinaan Prestasi Ekstrakurikuler Olahraga Di Sma Karangturi Kota Semarang. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 2(8), 524–535.

Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90–101. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.878

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Sinulingga, A. A. ., & Br Sitepu, M. (2023). PENGGUNAAN MODEL NARATIF EKSPERIENSIAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMA KATOLIK 2 KABANJAHE. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 113-123. https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4210