PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONCEPT SENTENCES UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULISTEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS X SMA NURUL IMAN TANJUNG MORAWA TAHUN PEMBELAJARAN 2021-2022

Authors

  • Utami Kesuma Mahasiswa Universitas Al-Washliyah Medan
  • Diah Kusyani Universitas Al-Washliyah Medan
  • Sri Muliatik Universitas Al-Washliyah Medan

DOI:

https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3408

Keywords:

CTL Model, Writing News Text, Ability

Abstract

This study aims to determine the effect of the Contextual Teaching and Learning Learning Model on the Ability to Write News Texts for Grade VIII students of MTs Darul Arifin in the 2021-2022 Academic Year. The method used in this research is quasi-experimental. Sampling was carried out using a purposive sampling technique. The research sample consisted of 20 experimental and 20 control class students. Measurement of student learning outcomes based on research instruments in the form of subjective tests in the form of essays. Based on the results of data analysis, it can be concluded that there is a significant influence on learning outcomes in Writing News Texts using the Contextual Teaching and Learning Learning Model. This is shown from the results of the calculation of the posttest hypothesis test through the t-test at a significant level of 0.05, where tcount>ttable (2.864154 > 1.721296296). The achievement of the average student score in the Contextual Teaching and Learning learning class with a value of 84.25 reinforces this result. In contrast, conventional learning obtains a value of 79.5. These results indicate that student activities in the Contextual Teaching and Learning learning model are better.

References

Arends dan Trianto. 2013. Mudah Menguasai Bahasa Indonesia. Bandung: CV Rama Widya.

Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta

Dalman. 2014. Penulisan Populer. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Giee. 1992. Pengantar Dunia Karang-Mengarang. Yogyakarta: Liberty.

Hadi. 2004. Metode Penelitian. Jakarta: Gramedia

Hamruni. 2011. Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan . Jurnal Bahasa dan Sastra

Huda. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Istarani. 2012. Cara Menulis Mudah. Jakarta: Gramedia.

Jauhari, H. 3013. Terampul Mengarang: dari Persiapan hingga Presentasi, dari Kalangan ilmia higga Sastra. Bandung: Nusa Cendekia.

Kemendikbud. 2013. Permendikbut No 81A Tentang Implementasi Kurukulum. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kenan. 2021. Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Jakarta: Ikrar Mandiri Abadi.

Keraf, George. 1982. Eksposisi dan Deskripsi. Flores: Nusa Indah.

Margono. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.

Mashun. 2012. Teks Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nurjamal. 2013. Menulis Kreatif. Jakarta: Ikrar Mandiri Anadi.

Rosidi. 2009. Kombinasi Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi.Jurnal PnedidikanBahasa Indonesia.

Semi. 2003. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.

Shoimin. A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovasi dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: Redaksi.

Sugiono. 2008. Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif,dan RND Bandung:Alfabet.

Sugiono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Unes Press.

Tariga, H. G. 2008. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa

Trianto. 2007. Terampil Menulis dalam Bahasa Indonesia yang Benar. Banjarmasin: Sarjana Indonesia.

Zakariah dkk. 2020. Menulis: Dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabet.

Downloads

Published

2023-03-21

How to Cite

Kesuma, U. ., Kusyani, D. ., & Muliatik, S. . (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONCEPT SENTENCES UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULISTEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS X SMA NURUL IMAN TANJUNG MORAWA TAHUN PEMBELAJARAN 2021-2022. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(1), 7-17. https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3408