PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS EDITORIAL

Authors

  • Nella Darbiah Nasution Universitas Al-Washliyah Medan
  • Diah Kusyani Universitas Al-Washliyah Medan
  • Siti Fatimah Zahara Universitas Al-Washliyah Medan

DOI:

https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3351

Keywords:

TTW Model, Writing Ability, Editorial Text

Abstract

This research was conducted to find out how the influence of the think talk write learning model on students' ability to write editorial texts properly and correctly. This research was located at the PAB 1 Helvetia Vocational School, Jl. Veterans Psr. IV Pulo Brayan Medan. The method in this research uses the one-group pretest-posttest experimental model and random sampling technique with a total population of 126 students. The data collection tool used was a written test in the form of an essay. The ability to write editorial texts using the think talk write learning model obtained perfect scores for 6 students with a percentage of 17.6%. The excellent category is 23 students, with a percentage of 67.6%. Enough category as many as 5 students with a percentage of 14.7%. However, for the fewer and significantly fewer categories, none were found. This means that the ability to write editorial texts is at a good level due to the influence of the think-talk write learning model. Thus the hypothesis is accepted, namely that there is an influence of the think talk write learning model on the ability to write editorial texts in XII students of SMK PAB 1 Helvetia in the 2022-2023 academic year.

References

Alfianika, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Teknik Think Talk Write Terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerita Ulang Biografi Siswa Kelas X SMA Negri 14 Padang. Padang.

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. Dalman, H. (2011). PT. Raja Grafindo Persada. Bandar Lampung

Darmayanti, A. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Paragraf Argumentasi Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran , 145-154.

Fauziati, E. (2018). Peningkatan Kemampuan Memproduksi Teks Opini/Editorial Melalui Penggunan Strategii (TTW) Dengan Model Project-Based Learning Pada Peserta Didik . Jornal Orbith, 167-175.

Irmayanti, I. (2019). Penerapan Strategi Think Talk Write (TTW) Dengan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Memproduksi Teks Editorial Smk Negeri 1 Subang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang, 214-222.

Irmayanti, I. (2019). Penerapan Strategi Ttw Dengan Model Problem Basic Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Memproduksi Teks Editorial. Subang: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang (SENDINUSA).

Kemendikbud. (2016). Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah/Sekolah Menengah Kejuruan (Sma/Ma /Smk/Mak) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Wajib.. Jakarta: Kemendikbud.

Kosasih, & Engkos. (2015). Cerdas Berbahasa Indonesia untuk SMA/SMK Kelas XII. Jakarta: Erlangga.

Kosasih, E. (2014). Jenis-Jenis Teks. Journal Yrama Widya.

Kosasih, E. (2016). Jenis- Jenis Teks Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK. Bandung: Yrama Widya.

Kovach, B., & Rosentiel, T. (2001). Apa yang Seharusnya diketahui Wartawan dan yang diharapkan Publik. Jakarta: Sembilan Elemen Jurnalisme.

Marwoto. (2014). keterampilan menulis. jakarta: 2014.

Ningsih, T., Nuryanti, M., & Mutaqin, D. (2019). Analisis Kebahasaan Teks Editorial Pada Harian Pikiran Rakyat Edisi 2017 Sebagai Pengembanga Materi Ajar Teks Editorial SMA kelas XII. UTM Journals, 7-12.

Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Bahasa. Gadjah Mada University Press, 479.

Ohno, M. (2005). Implementasi Model Pembelajaran Koopertif Tipe TTW sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Physical Review B.

Prawesti, E. (2011). Jusuf Kalla di Mata Surat Kabar Harian ( Analisis Framing Pencitraan Jusuf Kalla di Mata Pencalonan Presiden Pemilu 2009 Dalam Ulasan Editorial Surat Kabar Harian Media Indonesia Periode April-Juli 2009). Journal.uajy.ac.id/.

Sugiarti, N. L., Putra, I. A., & Surya Abadi, I. G. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran TTW (Think Talk Write) Berbantuan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Kediri Tahun Ajaran 2013/2014. e-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, VOL 2. No.1.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Tarigan, & Guntur, H. (2005). Menulis Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan, & Herry , G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa .Bandung: Angkasa.

Uliana, I., & dkk. (2019). Penerapan Metode Think Talk Write Dalam Pembelajaran Menukis Teks Cerpen Pada Siswa Menengah Atas. Siliwangi, Bandung: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Downloads

Published

2023-03-21

How to Cite

Nasution, N. D., Kusyani, D. ., & Zahara, S. F. . (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS EDITORIAL. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(1), 27-36. https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3351