BUKU CERITA GAMBAR SEBAGAI MEDIA PENINGKATAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Febri Ramadanu Universitas Prima Indonesia
  • Hanna Simanjuntak Universitas Prima Indonesia
  • Nurdiana - Universitas Prima Indonesia
  • Friska Ria Sitorus Universitas Prima Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3327

Keywords:

Picture storybooks, reading interest, Elementary students

Abstract

The reading ability of Elementary students is a series of actions that must be developed so that students are not only good at reading but also able to explore and understand the text of reading books. This study shows that several picture books are an effort to increase elementary school students' reading interest. The methodology used in this study is a literature review and reports from various journals. To increase students' interest in reading, teachers must use appropriate media to attract students' attention. Picture storybooks have a function to enrich and support storytelling in the process of understanding the contents of the book. Picture books are one of the tools used in the curriculum. Storybooks feature many pictures to tell a story, character, setting, or whatever. This study describes the development of Elementary school picture storybooks and the benefits of using storybooks as a media in teaching elementary students. The study concludes that students' attraction to develop reading skills and develop previous skills can be done through the use of media, namely the use of stories presented in the media.

References

Ahmad Ali Akbar, T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar , 40-48.

Anggun Manjakani, F. K. (2021). Penggunaan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Motivasi Minat Baca Dikelas Rendah. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Esa Unggul, Jakarta Barat , 474-477.

Arruan Langi, E. W. (2022). Pengembangan Media Cerita Bergambar Interaktif untuk Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Volume 5 Nomor 12 , 5296-5303.

Fita Apriatin, I. E. (2021). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa KelasIII SDN Gugus 04 Kecamatan Pujut. Renjana Pendidikan Dasar - Vol. 1 No.2 , 77-84.

Gusti Ayu Putu Pradnya Paramita, A. A. (2022). Buku Cerita Bergambar Guna Meningkatkan Keterampilan Membaca Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SD. Jurnal Mimbar Ilmu, Volume 27, Number 1 , 2685-9033.

Kehnia, Y. (2021). Pengaruh Media Buku Bergambar Terhadap Minat Baca Siswa Kelas II SD Negeri 101797 Deli Tua. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengabdian Masyarakat Vol. 1. No. 3 , 229-233.

Novita Agnes Putrislia, G. S. (2021). Pengembangan E-Book Cerita Bergambar Proses Terjadinya Hujan untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Vol 5 No 4 , 2036 - 2044.

Okta Nur Vadilah, N. K. (2021). Efektivitas Metode Cerita Bergambar Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas 2 Di SD NEGRI Sumber Bandung. Sekolah Tinggi Ilmu Tarbyah (STIT) Pringsewu , 61-67.

Siwi Pawestri Apriliani, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 4 Nomor 4 , 994 - 1003.

Tarigan, N. T. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Curere, Vol.02, No. 02 , 141-152.

Downloads

Published

2023-03-21

How to Cite

Ramadanu, F., Simanjuntak, H., -, N., & Sitorus, F. R. (2023). BUKU CERITA GAMBAR SEBAGAI MEDIA PENINGKATAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(1), 1-6. https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3327