EFEKTIVITAS METODE COOPERATIVE LEARNING PADA HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MATERI PUISI SISWA KELAS X SMA AL-IKHLAS KOTA BEKASI
DOI:
https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.3929Keywords:
Cooperative Learning, Indonesian, PoetryAbstract
Learning the Indonesian language and literature still needs to be optimal. Learning needs to get the attention of teachers and educational observers. Good learning makes students happy and comfortable and gets optimal learning results. This study aimed to determine the effectiveness of cooperative learning in class X high school students with poetry material. The method used is an experimental method with the type of pretest-posttest. Respondents who participated in the study were 42 students. Research activities were carried out from January to March 2019. The study's results stated an increase of 4.7464 when students used cooperative learning. The learning process begins with forming groups and interactions between students and teachers. This method can provide added value before and after using the method.
References
Alifah, S., Narsih, D., & Widiyarto, S. (2019). Pengaruh Metode Partisipatori dan Minat Belajar terhadap Kemampuan Berwirausaha Siswa SMK. Lectura : Jurnal Pendidikan, 10(1), 66–81. https://doi.org/10.31849/lectura.v10i1.2410
Astuti, D. I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(03), 213–219.https://doi.org/10.30998/diskursus.v1i03.6688
Ati, A. P., & Widiyarto, S. (2020). Literasi Bahasa dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis pada Siswa Smp Kota Bekasi. Basastra, 9(1), 105–113. https://doi.org/10.24114/bss.v9i1.17778
Cleopatra, M., Sahrazad, S., Dja’far, I. H., Widiarto, T., Sutina, S., & Widiyarto, S. (2023). Penyuluhan Menulis Cerpen Pada Siswa SMPN Terbuka 23 Bekasi Jawa Barat. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 499–505. https://doi.org/10.30653/jppm.v8i2.382
Cleopatra, M., Sahrazad, S., Widiyarto, S., Widiarto, T., & Harie, S. (2022). Literasi Digital untuk Pengurus OSIS SMPN 23 Kota Bekasi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(2), 739–744.
Fahrudin, A., & Pamungkas, A. D. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Keterampilan Pembuatan E-Presentation dengan Aplikasi Canva for Education. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bangun Cipta, Rasa, & Karsa, 1(3), 76–81. https://doi.org/10.30998/pkmbatasa.v1i3.1251
Fauziah, N. (2013). Faktor penyebab kejenuhan belajar sejarah kebudayaan Islam (SKI) pada siswa kelas XI jurusan keagamaan di MAN Tempel Sleman. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 99–108. Retrieved from https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/jpai/article/view/1297
Marwati, E., Anugrahana, A., & Ariyanti, P. B. Y. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Games Tournament (TGT) Kelas IV SD Negeri Plaosan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2601–2607.
Priyono, P., Muslim, I. F., & Widiyarto, S. (2022). Pemahaman Bacaan Siswa SMP Alikhlas Melalui Literasi Baca dan Tulis. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(13), 494–498. https://doi.org/10.5281/zenodo.6972794
Pamungkas, A. D. (2022). Analisis Literasi Keuangan Pada Siswa SMP Driewanti Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 171-177.
Sahrazad, S., Cleopatra, M., Dja’far, H. I., Ati, A. P., & Widiyarto, S. (2021). Pelatihan Menulis Cerpen Sebagai Penguatan Program Literasi pada Siswa SMP Kanzul Mubaarok Kota Bekasi. ABIDUMASY: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.33752/abidumasy.v2i2.1
Saputra, N. (2020). Pembentukan Nilai Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar. Madiun: FKIP Universitas PGRI Madiun.
Saputri, N. L., Widiyarto, S., Nugroho, N., & Hadi, I. (2022). Penyuluhan Digital Untuk SMP YWKA 2. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 6(1), 96–102.
Simaremare, J. A., & Purba, N. (2021). Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw Dalam Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Bandung: CV Widina Media Utama.
Sirait, L. (2021). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 179–190. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.890
Widiyarto, S, Hadi, I., Alifah, S., Saputri, N. L., Hamonangan, R. H., Damayanti, N., & Zeinora, Z. (2023). Peran Minat Baca dan Praktek Kewirausahaan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kewirausahaan Pada Siswa SMK di Kabupaten Bogor Jawa-Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 823–829. https://doi.org/10.5281/zenodo.8105619
Widiyarto, Sigit. (2022). English for Economic: Text, Vocabulary, and Structure. Purbalingga: Eureka Media Aksara.
Widiyarto, Sigit. (2023). Learning To Write Explanation Text Using The Picture To Picture Method For Students of Mts Nurul Hikmah, Bekasi City. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 7(2), 314. https://doi.org/10.33578/pjr.v7i2.9120
Widiyarto, Sigit, Mulyadi, M., Wulansari, L., & Ati, A. P. (2021). Youtube as a media for students’ comprehensive listening ability at junior high schools in Bekasi. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6), 1699–1706. https://doi.org/10.33578/pjr.v5i6.8504
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luluk Setyowati, Sigit Widiyarto, Aster Pujaning Ati, Lengsi Manurung, Loecita Sandiar, Nana Suyana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
BIP: Jurnal Bahasa Indonesia Prima is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License.