EFEKTIVITAS METODE COOPERATIVE LEARNING PADA HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MATERI PUISI SISWA KELAS X SMA AL-IKHLAS KOTA BEKASI
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Learning the Indonesian language and literature still needs to be optimal. Learning needs to get the attention of teachers and educational observers. Good learning makes students happy and comfortable and gets optimal learning results. This study aimed to determine the effectiveness of cooperative learning in class X high school students with poetry material. The method used is an experimental method with the type of pretest-posttest. Respondents who participated in the study were 42 students. Research activities were carried out from January to March 2019. The study's results stated an increase of 4.7464 when students used cooperative learning. The learning process begins with forming groups and interactions between students and teachers. This method can provide added value before and after using the method.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Alifah, S., Narsih, D., & Widiyarto, S. (2019). Pengaruh Metode Partisipatori dan Minat Belajar terhadap Kemampuan Berwirausaha Siswa SMK. Lectura : Jurnal Pendidikan, 10(1), 66–81. https://doi.org/10.31849/lectura.v10i1.2410
- Astuti, D. I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(03), 213–219.https://doi.org/10.30998/diskursus.v1i03.6688
- Ati, A. P., & Widiyarto, S. (2020). Literasi Bahasa dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis pada Siswa Smp Kota Bekasi. Basastra, 9(1), 105–113. https://doi.org/10.24114/bss.v9i1.17778
- Cleopatra, M., Sahrazad, S., Dja’far, I. H., Widiarto, T., Sutina, S., & Widiyarto, S. (2023). Penyuluhan Menulis Cerpen Pada Siswa SMPN Terbuka 23 Bekasi Jawa Barat. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 499–505. https://doi.org/10.30653/jppm.v8i2.382
- Cleopatra, M., Sahrazad, S., Widiyarto, S., Widiarto, T., & Harie, S. (2022). Literasi Digital untuk Pengurus OSIS SMPN 23 Kota Bekasi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(2), 739–744.
- Fahrudin, A., & Pamungkas, A. D. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Keterampilan Pembuatan E-Presentation dengan Aplikasi Canva for Education. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bangun Cipta, Rasa, & Karsa, 1(3), 76–81. https://doi.org/10.30998/pkmbatasa.v1i3.1251
- Fauziah, N. (2013). Faktor penyebab kejenuhan belajar sejarah kebudayaan Islam (SKI) pada siswa kelas XI jurusan keagamaan di MAN Tempel Sleman. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 99–108. Retrieved from https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/jpai/article/view/1297
- Marwati, E., Anugrahana, A., & Ariyanti, P. B. Y. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Games Tournament (TGT) Kelas IV SD Negeri Plaosan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2601–2607.
- Priyono, P., Muslim, I. F., & Widiyarto, S. (2022). Pemahaman Bacaan Siswa SMP Alikhlas Melalui Literasi Baca dan Tulis. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(13), 494–498. https://doi.org/10.5281/zenodo.6972794
- Pamungkas, A. D. (2022). Analisis Literasi Keuangan Pada Siswa SMP Driewanti Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 171-177.
- Sahrazad, S., Cleopatra, M., Dja’far, H. I., Ati, A. P., & Widiyarto, S. (2021). Pelatihan Menulis Cerpen Sebagai Penguatan Program Literasi pada Siswa SMP Kanzul Mubaarok Kota Bekasi. ABIDUMASY: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.33752/abidumasy.v2i2.1
- Saputra, N. (2020). Pembentukan Nilai Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar. Madiun: FKIP Universitas PGRI Madiun.
- Saputri, N. L., Widiyarto, S., Nugroho, N., & Hadi, I. (2022). Penyuluhan Digital Untuk SMP YWKA 2. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 6(1), 96–102.
- Simaremare, J. A., & Purba, N. (2021). Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw Dalam Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Bandung: CV Widina Media Utama.
- Sirait, L. (2021). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 179–190. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.890
- Widiyarto, S, Hadi, I., Alifah, S., Saputri, N. L., Hamonangan, R. H., Damayanti, N., & Zeinora, Z. (2023). Peran Minat Baca dan Praktek Kewirausahaan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kewirausahaan Pada Siswa SMK di Kabupaten Bogor Jawa-Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 823–829. https://doi.org/10.5281/zenodo.8105619
- Widiyarto, Sigit. (2022). English for Economic: Text, Vocabulary, and Structure. Purbalingga: Eureka Media Aksara.
- Widiyarto, Sigit. (2023). Learning To Write Explanation Text Using The Picture To Picture Method For Students of Mts Nurul Hikmah, Bekasi City. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 7(2), 314. https://doi.org/10.33578/pjr.v7i2.9120
- Widiyarto, Sigit, Mulyadi, M., Wulansari, L., & Ati, A. P. (2021). Youtube as a media for students’ comprehensive listening ability at junior high schools in Bekasi. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6), 1699–1706. https://doi.org/10.33578/pjr.v5i6.8504
