KREATIVITAS GURU PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMA KATOLIK 2 KABANJAHE

Authors

  • Dita Rila Sitepu STP Santo Bonaventura keuskupan Agung Medan
  • Johannes Lumbanbatu STP Santo Bonaventura keuskupan Agung Medan

DOI:

https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4214

Keywords:

Teacher Creativty, Interest to learn, Students

Abstract

The role of teachers in enhancing students' learning motivation is crucial, especially in catholic religious education. Catholic Religious Education teachers are responsible for being role models, providing inspiration, and motivating students. Teacher creativity is critical n enhancing students' motivation to learn Catholic Religious Education. This research aims to analyze the role of Catholic Religious Education teachers' creativity in motivating students. The research method used is  qualitative with data collection through observation, interviews, and documentation. The research indicate that Catholic Religious Education teachers employ various creative teaching methods and instructional media to enhance students' learning motivation. They implement strategies such as the using pictures, videos, music, group discussions, role-playing, and project assignments. Teachers also assist students in achieving satisfactory learning outcomes by providing guidance, support, and positive feedback. It is expected that the findings of this research will provide a better understanding of the role of Catholic Religious Education teachers' creativity in motivating students and offer valuable  recommendations for teachers and education policymakers.

References

Adirestuty, F., Wirandana, E., Indonesia, U. P., & Pamulang, U. (2016). Pengaruh self-efficacy guru dan kreativitas guru terhadap motivasi belajar siswa dan implikasinya terhadap prestasi. 3(2), 158–165. https://doi.org/10.15408/sd.v3i2.4017.Permalink/DOI

Anufia, halha A. dan B. (1386). Resume: Instrumen Pengumpulan Data. 1–20.ARIANTI, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Bajuri, D. (2013). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Perangkat Desa Pagandon Kecamatan Kadipaten Kabupaten Majalengka. Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 6(1), 145–170.

Dasmaniar, D. (2018). Survey Tentang Masalah-Masalah Yang Dihadapai Oleh Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Inuman. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(1), 65. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i1.4879

Datus, K., Wilhelmus, O. R., & Yuwana, S. W. (2018). Peranan Guru Agama Katolik Dalam Meningkatkan Mutu Dan Penghayatan Iman Siswa Sekolah Menengah Tingkat Atas Kota Madiun Melalui Pengajaran Agama Katolik. Jpak, 20, 144–166.

Mangangantung, J. M., Wentian, S., & Rorimpandey, W. H. F. (2022). Pengaruh Kreativitas Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri Di Kecamatan Wanea. 9(1).

Monawati., M., & Fauzi., F. (2018). Hubungan Kreativitas Mengajar Guru Dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 33–43. Https://Doi.Org/10.24815/Pear.V6i2.12195

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. Www.Journal.Uniga.Ac.Id135

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. Https://Doi.Org/10.24090/Jk.V5i2.1939

Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(3), 265–272.

Sihaloho, G. T., Sitompul, H., & Appulembang, O. D. (2020). Peran Guru Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Kristen [The Role Of Christian Teachers In Improving Active Learning In Mathematics In A Christian School ]. 3(2), 200–215.

Sipayung, R., Sihotang, D. O., & Batu, J. L. (2021). Persepsi Guru terhadap Efektivitas Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 311-321.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Sitepu, D. R. ., & Lumbanbatu, J. . (2023). KREATIVITAS GURU PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMA KATOLIK 2 KABANJAHE. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 169-175. https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4214