KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA PESERTA DIDIK

Authors

  • Surya Ningsih Universitas Al-Washliyah Medan,Sumatera Utara
  • Susy Deliani Universitas Al-Washliyah Medan,Sumatera Utara
  • Siti Fatima Zahara Universitas Al-Washliyah Medan,Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3467

Keywords:

Discovery learning, Writing ability, Procedure text

Abstract

This research is motivated by the reality in the field to find out the application of discovery learning models to the ability to write procedural texts. This type of research uses a qualitative approach with experimental methods. The subjects of this study were all class XI MAS Al Washliyah 12 Perbaungan, with a total of 241 students. The object of this study was class XI IPA, which consisted of 31 students. In data collection techniques using tests, observations, questionnaires, and documentation. Meanwhile, data analysis was used to obtain scores in the form of results for student work on the ability to write procedural texts using the discovery learning model with an average value of 9.3. Therefore, the influence of the discovery learning model on the ability to write procedural texts has an average value of 9.3. Therefore, it can be concluded that the ability to write procedural texts using the discovery learning model for XI MAS Al Washliyah 12 students in the 2022-2023 academic year is said to have an effect with an average score of 9.3 with an excellent qualification of 86% -95%. Thus, based on the assessment that has been carried out, it can be explained that using the discovery learning model in the writing ability of students XI has the effect of the desired value.

References

Arikunto, 2010. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Dara,Fitriana A.A,N Lia.M dan Reni,Nur E.2021. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur dengan Menggunakan Media Berbasis Aplikasi Android G-Teks Pro(Genre Teks Prosedur).Semantik.Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia.

Darmawati,Uti.2014.Ensiklopedia Bahasa dan Sastra Indonesia Ragam Teks. Klaten:PT Intan Pariwan

Djamarah, Bahri, Syaiful.2008. Psikologi Belajar.Jakarta:Rineka Cipta

Harsiati,Titik,Agus Trianto & H.E Kosasih Buku Guru Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan SMP/MTS Kelas VII.Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hosnan, Muhammad.2014 Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013.Bogor:Ghalia Indonesia.

Indarti.2014.Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Kelas X Sman 8 malang.Malang:Jurnal Fisika Universitas Negeri Malang.

Intiana,Siti Rohana Hariana.2014.Telaah Kurikulum dan Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia.Mataram:FKIP Universitas Mataram.

Kemdikbud. 2013. Buku Guru Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan. Jakarta: Politeknik Negeri Media Kreatif.

Kemdikbud.2014. Bahasa Indonesia Pengetahuan. Jakarta:Kemdikbud

Kenang Tri Hotma,M.Pd.2021. Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Lakeisa.

Kosasih E.2016.Cerdas Berbahasa Indonesia untuk SMA/MA Kelas X. Jakarta: Erlangga.

Kusumaningsih, dkk.2013. Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta:CV. Andi Offset.

Mahsun.2012. Metode Penelitian Bahasa Tahapan Strategi, Metode dan Tekniknya. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Mahsun.M.S.2014.Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mulyadi, yadi. 2014. Bahasa Indonesia Bahasa Indonesia. Bandung : Yrama Widya.

Musaba Zulkifli. 2012. Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa. Denpasar: Aswaja Pressindo.

Priyatni, Endah Tri. 2014 Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta : Cahaya Prima Sentosa.

Sari Ade N dan Nuraidah. 2020. Cara Mudah Memahami Teks Prosedur. Jakarta : Guepedia.

Semi M, Atar. 2007. Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung : Angkasa

Sutama Made.2016. Pembelajaran Menulis. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Tabroni, Roni.2007. Melejitkan Potensi Mengasah Kreativitas Menulis Artikel. Bandung : Nuansa.

Tarigan, Henry Guntur.2008.Menulis sebagai suatu Keterampilan Bahasa. Bandung : Angkasa.

Trianto.2010. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivisme. Jakarta : Prestasi Pustaka.

Wisdiarman dan Zubaidah.2013. Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013. Padang: Seni Rupa FBS UNP.

Downloads

Published

2022-03-31

How to Cite

Ningsih, S., Deliani, S., & Zahara, S. F. (2022). KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA PESERTA DIDIK. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(1), 96-107. https://doi.org/10.34012/jbip.v5i1.3467