Analisis IT Service Management (ITSM) Layanan E-Learning Universitas Bina Darma Menggunakan Framework ITIL V3
DOI:
https://doi.org/10.34012/jutikomp.v6i1.3598Keywords:
E-Learning, ITSM, Bina Darma, ITIL V3Abstract
Bina Darma University uses E-Learning as a development of information and communication technology in the learning and teaching process without face-to-face (online). Information Technology Service Management (ITSM) is information technology service management, a method that can be used in managing e-learning information technology systems at Bina Darma University. The ITIL V3 framework, the method used in research that focuses on the service operation domain, aims to measure the level of maturity in e-learning conditions. Some of the sub-domains used are event management, incident management, request fulfillment, problem management, and access management. The results of the study on the event management variable maturity level 2.90, incident management variable maturity level 2.45, problem management variable maturity level 2.13, request fulfillment variable maturity level 2.24, access management variable maturity level 3.18. The overall average value of all variables with the results of the questionnaire obtained is 2.58, which is on a scale of 3 of 5 maturity levels, namely defined.
References
W. C. Safta Hastini, "Analisa Komponen ITSM Pada E-Learning Perguruan Tinggi Di Kota Palembang Menggunakan ITIL V.3," Jurnal TEKNOKOMPAK, Vols. Vol 15, no -1, (2021), pp. 79-91, 2021.
Rizki, ., & Kunang, S. O. (2019). Analisis IT Service Management (Itsm) Layanan Sisfo Universitas Binadarma Menggunakan Framework Itil V3. In Bina Darma Conference On Computer Science (BDCCS) (Vol. 1, No. 4, pp. 871-886)
T. Sutabri, Konsep Sistem Informasi, Penerbit ANDI, 2016.
Tata Sutabri. T.S., Pemungkur, P., Ade Kurniawan, A.K., & Raymond Erz Saragih, R.E.S.(2019). Automatic attendance system for university student using face recognition based on deep learning. International Journal Of Machine Learning and Computing, 9(5), 668-674.
Yusuf, A.M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.
Salim, A.N., & Sutabri, T. (2023). Analisis IT Service Management (ITSM) Pada Layanan Marketplace Shopee Menggunakan Framework ITIL V3. NUANSA INFORMATIKA, 17(1), 144-153.
Elfandiar, R., & Sutabri T, T. (2023). Analisis IT Service Management (ITSM) Sistem Keuangan Desa (Siskeudes) Menggunakan Framework ITIL V3 (Studi Kasus: Kecamatan Sungai Lilin). NUANSA INFORMATIKA, 17(1), 162-168
Sutabri, T., Wijaya, A,. Seprina, I., & Amalia, R. (2023). Ticket Reservation System Design With Web-Based. International Journal Of Artificial Intelligence Research, 6(1.1).
Tata Sutabri, T.S. (2023). Design Of A Web-Based Social Network Information System. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1), 310-316.
Pratama, Y., & Sutabri, T. (2023). Service Operation ITIL V3 Pada Analisis dan Evaluasi Layanan Teknologi Informasi. NUANSA INFORMATIKA, 17(1), 169-178.
Harlinudinkhaji, D., & Daru, A.F. (2015). Audit Layanan Teknologi Berbasis Information Technology Infrastructure Library (ITIL). Jurnal Informatika UPGRIS, 1(2 Desember)
D. A. Setyawan, Modul Statistika Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian, Surakarta: Poltekkes Kemenkes Surakarta, 2014.
OGC, The Official Introduction to the ITIL Service Lifecycle, The Stationery Office, 2007.
E. S. N. Winata Nugraha, "ANALISIS LAYANAN TI PADA DOMAIN SERVICE OPERATION DENGAN," JUSIM (Jurnal Sistem Informasi Musirawas), Vols. Vol. 6, No. 2, Desember 2021 , 2021.
Axelos, Maturity Model, An Overview Of The ITIL ®, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dyah Ikhtiarti, Tata Sutabri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak Cipta atas naskah-naskah karya ilmiah di dalam Jurnal ini dipegang oleh Penulis.
- Penulis menyerahkan hak saat pertama kali mempublikasi Naskah karya ilmiahnya dan secara bersamaan Penulis memberikan izin/lisensi dengan mengacu pada Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License kepada pihak lain untuk menyebarkan karya ilmiahnya tersebut dengan tetap mencantumkan penghargaan bagi penulis dan Jurnal Teknologi dan Ilmu Komputer Prima sebagai media Publikasi pertama atas karya tersebut.
- Hal-hal yang berkaitan dengan non-eksklusivitas pendistribusian Jurnal yang menerbitkan karya ilmiah penulis dapat diperjanjikan secara terpisah (contoh: permintaan untuk menempatkan karya yang dimaksud pada perpustakaan suatu institusi atau menerbitkannya sebagai buku) dengan Penulis sebagai salah satu pihak perjanjian dan dengan penghargaan pada Jurnal Teknologi dan Ilmu Komputer Prima sebagai media publikasi pertama atas karya dimaksud.
- Penulis dapat dan diharapkan untuk mengumumkan karyanya secara online (misalnya pada Repositori atau pada laman Organisai/Institusinya) sejak sebelum dan selama proses pengumpulan naskah, sebab upaya tersebut dapat meningkatkan pertukaran citasi lebih awal dan dengan cakupan yang lebih luas.